Головне:
- Завдяки «шуму» гра стала бестселером;
- Valve та Epic на піку непрозорості;
- Саму гру прийняли тепло.
Деталі:
Horses уперше показали кілька років тому, і відтоді гра засвітилася на таких подіях, як The Indie Horror Showcase та Day of the Devs. Вона привернула увагу завдяки вкрай тривожній фабулі: молодий чоловік приїздить на віддалену конярську ферму, щоб попрацювати там кілька літніх тижнів, але виявляє, що «коні» фермера насправді є поневоленими голими людьми в кінських масках. За словами Santa Ragione, Horses має шокувати й обурювати: принаймні частково це коментар про те, які морально жахливі речі люди здатні беззастережно приймати або навіть здійснювати самі.
Успіх і реакція спільноти
Попри бан у Steam та Epic, Horses навряд чи провалиться, а скандал перетворив її на «заборонений фрукт», завдяки чому вилетіла в топи продажів на GOG та itch.io, ставши там одним із бестселерів після релізу.
IGN поставили їй 7/10, відзначивши сильну атмосферу, потужну тему й те, що цей досвід «чіпляє» навіть попри повторювані завдання та не завжди очевидний дизайн підказок; Eurogamer дав 8/10, а в обговореннях гравці описують її як дуже неприємну, гнітючу, але чесну й вдумливу гру, яка змушує відчувати дискомфорт і провину, а не просто «страждати заради шоку».
Для Santa Ragione продажі й медійна підтримка з боку GOG та інших майданчиків, за їхніми словами, можуть буквально стати тим, що не дасть студії закритися після релізу.
Чому гру банять
Steam заборонив гру, за словами розробника, з причин, які залишаються незрозумілими навіть після двох років суперечок з Valve. Та не надала жодних пояснень щодо причин відхилення гри, а також не надала команді можливості змінити будь-який вміст, що викликав заперечення. Попри всі їхні зусилля, їм не вдалося переконати жодного співробітника Valve співпрацювати з ними, щоб скасувати це рішення.
«Рішення Steam було прийнято без детального коментаря, а в повідомленні про заборону не було вказано жодних конкретних сцен або елементів», — каже Ріва. «Протягом місяців ми неодноразово запитували, що спричинило заборону, але не отримали відповіді. Ми також пропонували, але марно, змінити будь-який вміст, який вважався неприйнятним, особливо з огляду на те, що на момент подання гра ще перебувала на ранній стадії розробки».
Santa Ragione припустила, що це було пов'язано зі сценою в грі, яка зображувала повністю одягнену дитину, що «верхи» на одному з коней на плечах. Однак студія заявляє, що з того часу змінила цю сцену, замінивши дитину на дорослого, і що всі персонажі в грі є явно дорослими людьми віком від 20 років, що підтверджується в остаточній версії гри, яку рецензувала IGN.
Santa Ragione заявляє, що не отримала можливості повторно подати версію для повторного розгляду Valve і досі не впевнена, чи саме ця сцена стала причиною заборони.
У відповідь Valve випустила заяву, в якій стверджує, що «надала розробнику відгук про те, чому ми не можемо випустити гру на Steam, відповідно до наших правил і рекомендацій», і що її внутрішня команда з перевірки контенту «детально» обговорила повторну перевірку, але вирішила відмовитися від неї.
Пізніше Valve відповіла заявою, надісланою GamesIndustry.biz, в якій підтвердила, що її рішення не випускати Horses у Steam є «остаточним».
«Ми перевірили гру ще в 2023 році. На той час розробник вказав у Steamworks дату випуску, заплановану на кілька місяців пізніше. На основі контенту на сторінці магазину ми повідомили розробнику, що нам потрібно перевірити саму версію гри. Таке іноді трапляється, якщо контент на сторінці магазину викликає занепокоєння, що сама гра може не відповідати нашим рекомендаціям. Після того як наша команда програла версію та переглянула вміст, ми надали розробнику відгук про те, чому ми не можемо випустити гру на Steam, відповідно до наших правил та рекомендацій щодо запуску. Незабаром розробник попросив нас переглянути рішення, і наша внутрішня команда з перевірки вмісту детально обговорила це питання та повідомила розробнику наше остаточне рішення про те, що ми не будемо випускати гру у Steam».
Слідом за Valve пішли й Epic Games
Epic за 24 години до виходу гри повідомила, що не буде розповсюджувати Horses, попри те, що версія студії була затверджена для випуску кілька тижнів тому. За словами розробника, конкретних подробиць про те, який саме контент викликав заперечення, не було надано, «лише загальні і явно неправдиві твердження про те, що він порушує їхні правила щодо контенту».
Коли Santa Ragione подала апеляцію, студія стверджує, що через 12 годин її було відхилено «без подальших пояснень». Примітно, що студія також заявила в соціальних мережах, що її власна анкета IARC була оцінена як «M» для «Mature» (дорослі), а не «AO». Незрозуміло, що спричинило таку розбіжність.
Humble передумали
На фоні гучних заголовків Humble спочатку теж зняв Horses із продажу, але після внутрішньої переоцінки повернув гру, публічно визнавши, що хоч контент і важкий, нічого настільки «червоного», щоб вилучати її з крамниці.
Santa Ragione так прокоментували вилучення та повторне включення гри:
«Коротко кажучи, їхня команда побачила повідомлення в пресі та тимчасово вилучила Horses зі списку, щоб переоцінити її. Після повного перегляду вони вирішили, що, хоча вміст гри є важким, ніщо в ній не виправдовує її вилучення з їхнього магазину.
Ми вдячні Humble за те, що вони переглянули своє рішення і знайшли час, щоб перевірити гру, хоча я б хотів, щоб вони поінформували нас про те, що цей процес триває! Ми раді, що проблема вирішилася і гра повернулася в магазин, і сподіваємося, що Steam і Epic також переглянуть свою позицію на основі фактичного вмісту гри.»
GOG проти самоцензури
GOG випустив заяву, в якій висловив «гордість» тим, що Horses отримав притулок на його платформі, запустив попереднє замовлення, продемонстрував гру на своїй головній сторінці та поінформував про це пресу та своїх підписників у соціальних мережах.
Valve та Epic на піку подвійних стандартів
Доволі дивна ситуація особливо з боку Valve, яка у Steam продає відверто порнографічні ігри, та і чимало AAA ігор можна також піднести під розмиті пункти згідно з якими заборонили Horses.
У випадку Horses обидві платформи посилаються на «неприйнятний» або «ненависницький/образливий» контент, але не дають розробникам чіткої, покадрової вказівки, що саме треба змінити, а Steam до того ж блокує повторне подання, хоча студія вже переробила спірну сцену з дитиною.
Можливо це просто випадок дурнуватої самоцензури, та все ж, ситуація неприємна.
П'єтро Ріджі Ріва директор Santa Ragione закликає розробників ігор об'єднатися, щоб вимагати від Steam прозорості.
«Я розумію, що розробники бояться висловлювати свої скарги щодо Steam, але сподіваюся, що ми зможемо колективно вимагати кращих умов, щоб наша робота стала більш рентабельною та творчо вільною», — каже він. «Зараз ситуація така, що дуже небагато гравців контролюють дистрибуцію майже всіх ігор, що випускаються, а це означає, що вони відповідальні не тільки за комерційну стійкість галузі, але й за розвиток ігор як художнього засобу»
Santa Ragione врятовані?
Складно сказати. Без продажів у Steam Santa Ragione, ризикує не повернути приблизно 100 000 доларів, що були витрачені на розробку гри.
Проте шум навколо гри привернув чималу увагу до гри, тож можливо розробникам вдасться продати «десятки тисяч копій», і вони зможуть вийти на беззбитковість та продовжувати працювати над майбутніми проєктами.
HORSES доступна на ПК у магазинах GOG, itch.io, Humble
Джерело: ign.com

